Velbesøgt Sankt Hans i Utterslev Mose

Mere end 1000 mennesker fandt vej til Enhedslistens traditionsrige Sankt Hans bål i Utterslev Mose. Her blev grillet, bagt snobrød og hygget, mens musikken spillede og alle nød det gode Sankt Hans vejr, inden byens smukkest beliggende bål blev tændt.
Båltalen blev holdt af Johanne Schmidt Nielsen, folketingsmedlem for Enhedslisten. Hun tog udgangspunkt i midsommervisens indledningslinje ”Vi elsker vort land” og mindedes engang en journalist havde stillet hende spørgsmålet ”Elsker du Danmark”. Det var, sagde Johanne, ikke helt nemt at svare på. For hvilket Danmark taler vi om. Hun bryder sig ikke om Pia Kærsgaard, og det hun og Dansk Folkeparti har gjort ved måden, vi i Danmark taler om og behandler andre mennesker på. Hun bryder sig ikke om det Danmark, der sidste sommer jagede irakerne ud af Brorsonskirken. Men hun elsker det Danmark, der har en gruppe mennesker som Bedsteforældre for Asyl, som søndag efter søndag demonstrerer ved vores flygtningecentre, som gik foran i protesterne mod at udvise irakerne fra Brorsonkirken, og som netop har været initiativtagere til en demonstration for en anstændig asylpolitik.
Inden da talte Finn Sørensen, næstformand i 3F i København og medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse. Han tog udgangspunkt i de aktuelle forringelser, der sker for befolkningerne rundt omkring, fra Grækenland over England til den danske regerings såkaldte genopretningspakke. Også han pointerede nødvendigheden af, at folk er aktive for at forhindre forringelser for almindelige mennesker. Uanset om de i Danmark kommer fra regeringen eller fra S-SF’s ”fair løsning”. Han roste grupper af unge for at være aktive for deres aktiviteter mod forringelserne.
- Bliv ved med det, sagde han. Så skal vi gamle nok komme humpende før eller siden.
Både gamle og unge blev længe hængende ved bålet, og nød den dejlige Sankt Hans aften.

Traditionen tro er bages der snobrød over børnebålet.

Ølbode n
Inge har travlt i ølboden

Med ballon
Som sædvanlig var der balloner til børnene.

Mange mennesker til Sankt Hans
Der lyttes til og klappes af Oktoberkoret

Bålet brænderned
Der hygges stadig, mens bålet brænder ned