Tiggerilov - frihedsstraf som fattigdomsbekæmpelse

Antallet af udenlandske hjemløse der tigger, samler flasker og overnatter under intermistiske forhold er stigende. MEN de kommer fordi, de er fattige, og nu er Danmarks svar 14 dage i fængsel. Loven rammer alle tiggere, også de danske.

Enhedslisten vil ikke være med til at kriminalisere tiggeri. De østeuropæiske hjemløse kommer fra EU lande. Det er derfor oplagt at kræve løsning her. Intet land skal kunne diskriminere eller udsulte særlige befolkningsgrupper, de andre lande må sige fra. Og så må man sammen finde en demokratisk solidarisk løsning. Vi har aldrig været tilhængere af EU, og hvis landene i EU ikke sammen kan løse fattigdomsvagabonderingen, bekræfter det os i, at EU ikke er et solidarisk foretagende.

En del af de østeuropæiske hjemløse, der tigger her og i andre europæiske storbyer, er tvunget herop af mafiaer. De, der har større kendskab end jeg, nævner en rumænsk og en polsk mafia, som står bag tvangstiggeri, opkrævning af beskyttelsespenge og andre kriminelle uhyrligheder. Det er disse mafiaer, der skal straffes. Det må landenes politi arbejde sammen om. Og dansk politi skal beskytte både danske og udenlandske hjemløse mod trusler og opkrævning af beskyttelsespenge.

Det er dyrt at fylde fængslerne med fattige. De penge bruges meget bedre på at bekæmpe fattigdommen.

Kommunen har ikke lov til at yde hjælp til de udenlandske hjemløse, sådan ssom loven er i dag. Men vi må f.eks. godt bygge flere offentlige toiletter, så generne med uhumske efterladenskaber minimeres. Jeg er også sikker på, at flertallet i Borgerrepræsentationen gerne vil samarbejde med staten og frivillige organisationer om at indsamle viden, så bagmændene kan bekæmpes, og om et transitprogram. Der er også brug for en indsats mod sort arbejde, her er det dem, der ansætter på slavelignende forhold, der er de kriminelle.

Det er længe siden fattiggårde og tvangsarbejdsanstalter blev afskaffet i Danmark. At bekæmpe fattigdom med fængselsstraf ligner. Enhedslisten ønsker, at vi finder menneskelige, solidariske svar på problemet.

Bente Møller, Medlem af socialudvalget. Medlem af borgerrepræsentationen for Enhedslisten.