Vi vil en ny regering - OG en ny politik

Enhedslisten Brønshøj-Vanløses generailforsamling 11. januar 2011 vedtog denne udtalelse:

Enhedslisten vil en ny regering – OG en ny politik

Efter statsministerens nytårstale og varsel om afskaffelse af efterlønnen forventer vi et snarligt valg – og vi ser frem til en ny regering. Men det er ikke nok at få en ny regering – der skal en helt ny politik til. Her er Enhedslisten klar til at indgå i et samarbejde med en kommende S-SF-regering. Men også klar til at lægge pres på for en anden politik.

Vi har hverken brug for at afskaffe efterlønnen eller at øge den generelle arbejdstid med 12 minutter. Derimod er der brug for en bedre fordeling af arbejdet og for, at de mange deltidsansatte, der gerne vil arbejde mere, kan få lov til det. Det er absurd at tale om arbejdskraftmangel, når der er 170.000 arbejdsløse.

Vi har ikke brug for forringelser for de arbejdsløse. Men vi har brug for flere jobs. Enhedslisten har lavet en plan for grønne jobs, der vil sætte 56.000 mennesker i arbejde bare det første år. Jobbene vil være indenfor bl.a. energirenovering af offentlige bygninger, vedvarende energi, udbygning af tog og letbaner og omstilling til økologisk landbrug.

Vi har ikke brug for at slanke den offentlige sektor. Der er derimod brug for uddannelse, omsorg, sundhedstiltag og kulturtilbud. Hvis vi ruller skattelettelserne til de 10% rigeste tilbage, er der plads til velfærd.

Vi har ikke brug for et pointsystem til at afgøre, hvem mennesker må bo sammen med. Alle har ret til at bo sammen med deres elskede, uanset hudfarve og uanset indtjening. Pointsystem på kærligheden skal afskaffes.

Men: Vi har brug for en en ny regering – OG for en ny politik.”

Læs mere om enhedslistens politik og de enkelte planer på http://enhedslisten.dk/